hubungi saya :01139593915

hubungi saya :01139593915
#RAWATAN URUTAN TRADISIONAL/BEKAM-Ingin bertanya boleh hubungi saya 01139593915

Wednesday 22 January 2014

Set Astma dan eczema



http://terataihumaira.blogspot.com/
4 orang anak BT adalah pesakit asthma...doctor bagi tahu BT ini adalah sakit keturunan...oleh kerana suami BT ada penyakit asthma...so anak2 BT pun turut ada.....mula2 menghadapinya memang runsing dan payah.....tetapi bila BT tahu .............Apa itu Asthma ..BT mula disiplin kan anak2.dari semua segi...ianya membantu mengurangkan serangan asthma....jadi BT disini nak Share dengan U all...


Apa itu penyakit Asma?

Asma adalah keadaan saluran napas yang mengalami penyempitan karena hiperaktivitas terhadap rangsangan tertentu, yang menyebabkan peradangan; penyempitan ini bersifat sementara. Pada penderita asma, penyempitan saluran pernapasan merupakan respon terhadap rangsangan yang pada paru-paru normal tidak akan memengaruhi saluran pernapasan. Penyempitan ini dapat dipicu oleh berbagai rangsangan, seperti serbuk sari, debu, bulu binatang, asap, udara dingin dan olahraga.

Penyebab Penyakit Asma
1. Bawaan atau Turunan

Seperti yang sudah dijelaskan diatas kalau penyakit asma merupakan penyakit turunan. Jika dikeluarga kita memiliki riwayat penyakit asma, maka tidak menutup kemungkinan Anda atau anak anda juga akan mengidap penyakit tersebut. Jadi, perlu diketahui kalau penyakit asma itu tidak menular melainkan penyakit turunan.

Oleh karena itu, jika Anda sudah mengetahui kalau keturunan keluarga kita ada yang mengidap penyakit asma, maka segeralah untuk mengambil tindakan untuk mengobati penyakit asma ini dengan cara berkonsultasi pada dokter spesialis.

2. Faktor Lingkungan

Lingkungan yang kotor yang dipenuhi dengan debu dan asap merupakan awal dari timbulnya penyakit asma. Debu yang terdapat dirumah maupun ditempat umum lainnya adalah penyebab terjadinya penyakit asma, begitu halnya dengan asap rokok, asap kendaraan dan asap-asap lainnya, kesemuanya itu merupakan faktor terjadinya penyakit asma.

Oleh karena itu, dianjurkan untuk senangtiasa menjaga pola hidup yang sehat. Membersihkan rumah dari debu sesering mungkin dan sebisa mungkin menghindarkan anak dari benda-benda yang mudah pencetus alergi seperti boneka yang berbulu halus maupun bantal atau kasur dari kapok.

3. Faktor Makanan

Makanan juga menyebabkan timbulnya penyakit asma. Beberapa makanan yang dapat menyebabkan penyakit asma dan perlu untuk dihindari diantaranya adalah makanan junk food yang memiliki kadar MSG dan pengawet yang tinggi, minuman es atau dingin, kacang dan coklat yang mengandung allergen begitu juga dengan kacang tanah.

4. Udara Dingin

Cuaca suhu dingin juga merupakan faktor timbulnya penyakit asma. Penggunaan AC dengan suhu dan serta cuaca dingin didaerah pegunungan bisa menyebabkan terjadinya penyakit asma.


Tanda dan Gejala Penyakit Asma
Tapi masalahnya, banyak orang yang belum tahu bagaimana cara mengamati gejala asma ini. Tak perlu cemas, berikut empat cara memantau gejala asma:

1. Perhatikan gejala di siang hari, termasuk rasa sesak napas, mengi, batuk dan rasa sesak di dada

2. Catat seberapa sering gejala asma membangunkan tidur Anda di malam hari dan apa saja gejala tersebut

3. Mengamati seberapa sering Anda harus menggunakan inhaler untuk melancarkan napas Anda kembali

4. Buatlah daftar kegiatan yang terbukti menyebabkan asma Anda kambuh, seperti misalnya berjalan kaki, naik tangga, melakukan tugas-tugas harian atau bermain dengan anak-anak

Bila Anda dapat merekam semua gejala asma yang Anda alami, segera konsultasikan dengan dokter agar bisa mendapatkan perawatan yang tepat dan efektif.

U all Rekod....sebab sakit asthma jika u all perasan dan kaji dia macam statistik ,ada naik dan turun

Pengubatan Penyakit Asma

U all boleh ambil Omegaguard...dari prudok Shaklee...than boleh call BT...or  pm BT jer untuk dapatkanya...


http://terataihumaira.blogspot.com/ 
 Apakah kebaikan Omegaguard terhadap pesakit asthma:-

Omegaguard ialah minyak ikan terbaik di dunia yang terdiri daripada 7 asid lemak Omega-3 semulajadi iaitu EPA (Eicosa Pentaenoic Acid), DHA (Docosa Hexaenoic Acid), ALA dan lain-lain lagi. Satu hidangan OmegaGuard (3 biji) menyediakan 990mg Asid Lemak Omega-3.

Kajian telah dibuat :-

Pengurus Besar Total Health Concept, Jagdev Singh berkata, kajian Institut Strategik dan Pengajian Antarabangsa (ISIS) dan Persatuan Thorasik Malaysia mendapati asma adalah penyebab utama kanak-kanak tidak hadir ke sekolah kerana sakit.

"Kanak-kanak lebih terdedah kepada asma tetapi ianya boleh dikurangkan dengan memastikan mereka mendapat pemakanan yang dapat mencegah penyakit tersebut."

"Satu kajian di Hospital Diraja Prince Alfred, Australia menunjukkan mereka yang makan ikan lebih dari sekali seminggu dapat mengurangkan risiko yang berkaitan dengan masalah pernafasan,” katanya.

Menurut beliau, hasil kajian itu mendapati tidak wujud kumpulan makanan atau khasiat lain yang mempunyai kaitan dalam meningkat atau mengurangkan risiko asma kecuali ikan.
Ini memberi gambaran bahawa bahawa pengambilan minyak ikan dapat mencegah penyakit asma terutama semasa kecil.

Bagi mereka yang menghidap asma kronik pula, pengambilan dos tinggi minyak ikan dapat mengurangkan serangannya.

“Ikan atau minyak ikan mengandungi Omega 3 yang kaya dengan Asid Lemak Essential (EFA) dan Asid Docosahexanoic (DHA).

“Omega 3 inilah yang bertindak mencegah penyakit asma ketika kanak-kanak, serta dapat mengurangkan serangan bagi mereka yang menghidapinya,” jelasnya.

Tambah Jagdev, antara sumber Omega 3 terbaik ialah ikan laut sejuk seperti tuna, kod, halibut, salmon, sardin dan mackerel.

Kenapa memilih Omegaguard berbanding kapsul minyak ikan lain?

1. Minyak Ikan Terbaik Di Dunia


OmegaGuard Shaklee terdiri daripada 7 asid lemak Omega-3 semulajadi iaitu EPA (Eicosa Pentaenoic Acid), DHA (Docosa Hexaenoic Acid), ALA dan lain-lain lagi. Satu hidangan OmegaGuard (3 biji) menyediakan 990mg Asid Lemak Omega-3.

2. Ultratulen & Bergred Farmaseutikal

Omega Guard dihasilkan melalui suatu proses penyulingan proprietari 3 molekul yang memekatkan asid lemak omega-3 sehingga 50% dari produk lain yang bermanfaat di bawah suhu rendah yang terjaga. Proses ini menumpukan kepada penghasilan asid lemak Omega-3 yang asli dan menghilangkan pencemaran termasuk logam berat, merkuri, kadmium dan sebagainya yang terdapat di dalam kebanyakan jenis ikan.

So U all jangan ragu2 dan boleh berikan pada anak2 U all..dan juga anda sekeluarga jika anda seorang penghidap penyakit asthma.....


http://terataihumaira.blogspot.com/

http://terataihumaira.blogspot.com/
Bantulah anak anda supaya jangan bergantung pada alat penafasan ini...dengan kelebihan Omegaguard..


http://terataihumaira.blogspot.com/



Bagaimana Mealshake dan Omegaguard membantu pesakit asthma?


http://terataihumaira.blogspot.com/
Meal Shake


Kebanyakan customer BT  membeli Mealshake untuk menambah selera makan anak mereka dan anak belajar pandai serta inginkan anak jadi cerdik.


Tapi tahukah anda khasiat Mealshake lebih dari itu? Tak perlu nak tunggu anak sakit, sembelit, tak selera makan baru nak beli Mealshake sebab Mealshake ni bukan ubat tetapi MULTIVITAMIN dalam bentuk serbuk yang mengandungi 24 vitamin dan mineral lengkap untuk tumbesaran anak anda..cara nak ambil pon senang jer..just tambahkan satu sudu ke dalam susu atau minuman anak anda. Ya, semudah itu!:)

Selain itu Mealshake juga berperanan untuk : 
menguatkan sistem imunisasi anak anda

menyembuhkan alergi kulit pada kanak-kanak mahupun dewasa (terutama eczema)

sangat baik untuk anak yang ada asthma
http://terataihumaira.blogspot.com/
Eczema

kanak-kanak jarang dijangkiti selesema dan batuk

memenuhi keperluan vitamin seharian kanak-kanak

Jadi, kalau sistem imunisasi anak-anak kuat, mereka tidak mudah mendapat selsema, batuk, allergic which leads to asthma attack. 

Mesti sebagai ibu bapa u all mahu kannya anak2 sehat selalu...boleh hubungi BT atau PM jer...Usaha dan membeli untuk anak yang u  all sayang yang pasti menguntungkan ....apa lagi orderlah sekarang...
demi anak sihat keluarga bahagia...

http://terataihumaira.blogspot.com/
Jika Puan Nurul dan BT boleh kenapa U all tidak......


Selain dengan pengobatan medis, penyakit asma juga bisa disembuhkan dengan oat-obat tradisional. Berikut ini ramuan tradisional untuk mengobati penyakit asma.

http://terataihumaira.blogspot.com/

1. Bunga kenanga kering

Bahan: 3 kuntum bunga kenanga kering dan 200cc air.
Cara pengobatan: Bunga kenangan kering diseduh dengan 200cc air yang mendidih, kemudian tutup rapat. Setelah agak dingin airnya diminum sekaligus. Minum ramuan ini secara teratur setiap hari.

2. Buah Cermai

Bahan: 6 biji buah cermai [ciremai], 2 siung bawang merah, 1/4 genggam akar kara, 8 buah lengkeng dan 2 gelas air.
Cara pengobatan: Cuci bersih buah lengkeng, lalu ditumbuk dengan semua bahan yang lain. Kemudian, rebus dalam 2 gelas air hingga tersisa 1/2 gelas. Setelah dingin airnya disaring dan diminum.

3. Daun Ki tolod

Bahan: 2 lembar daun ki tolod dan 2 gelas air.
Cara pengobatan: Daun ki tolod dicuci bersih kemudian direbus dalam 2 gelas air hingga tersisa 1 gelas. Setelah dingin, airnya disaring dan diminum. Lakukan pengobatan ini dua kali sehari setiap pagi dan sore.

Kongsi and sharing .....Nikmati hidup sihat sepanjang masa.....




No comments:

Post a Comment